Skærmbillede af et Adobe InDesign-arbejdsområde, der viser et plakatdesign med den motiverende tekst Work Hard Dream Big i orange og blå på en sort baggrund, inspireret af pop-up tårnskærme, med en lille @onlineprinters i bunden.

Messevægge, roll-ups, bannere – det er klassikerne blandt messesystemerne. Som 360°-medie og allround-messesystem sørger det såkaldte “pop-up-tower” for dejlig afveksling. Vi forklarer i denne vejledning, hvad der udgør denne over 2 m høje reklamesøjle, og hvad man skal være opmærksom på ved designet af dette messesystem.

Det er 2,25 m højt og har en diameter på 64 cm. Det byder på en designflade på næsten 5 m² til designere, mærkeambassadører og kreative sjæle. Og det kan samles helt uden værktøj. Pop-up-toweret er et helt særligt magnetisk messesystem.

Designfladen af pop-up-toweret er delt op i tre lige store trykbaner af PVC. Banerne fastgøres rundt omkring på gittersystemet med magnetbånd og magnetlåse. På den måde opstår der en glat reklameflade næsten uden søm.

En grafik, der viser tre lodrette grå paneler side om side, der ligner et pop-up tårn. Dimensioner er mærket som 201,6 cm bred og 223,6 cm høj. ONLINEPRINTERS står skrevet øverst på billedet.

Som trykstof bruges PVC med eller uden laminering. Det gengiver farver og designs klart og tydeligt og kan helt nemt rengøres med lunkent vand og en blød klud.

Nøgletal af pop-up-toweret:

    • Sammenklappeligt gittersystem af matsort aluminium med hængsler og magnetlåse
  • Tre trykbaner med en bredde på hhv. 67,2 cm og en højde på 223,6 cm
  • Trykkets samlede format: 223,6 x 201,6 cm
  • Trykstof: 350 µm PVC (silkeglans) eller 440 µm PVC inkl. laminering
  • Vægt: ca. 16,5 kg
  • Med transporttrolley med separat opbevaring af trykbanerne

Designtips til pop-up-toweret

Vægkunst med tre paneler af et bjerglandskab med snedækkede tinder, efterårstræer og en delvist overskyet himmel, vist ved siden af et pop-up-tårn for skala; måler 201,6 cm bred og 223,6 cm høj på mørk baggrund.Principielt er det meget vigtigt altid at have formen af denne reklamesøjle i baghovedet. Det drejer sig om en cylinder med en cirkelrund grundflade. Takket være overfladekrumningen af pop-up-toweret ser beskueren altid kun en del af overfladen, den øvrige del forsvinder i krumningen. Ord eller tekster, som går hele vejen rundt om reklamesøjlen, kan således kun læses, hvis beskueren går en gang rundt om pop-up-toweret.

Et vinduesgrafisk design, der viser et bjerglandskab med træer, opdelt af hvide gitterlinjer – ideel til pop-up-tårnvisninger. Målene er 201,6 cm brede gange 223,6 cm høje, med teksten "ONLINEPRINTERS" og "LOGO" på billedet.

En hjælp til designet er her at dele designfladen op i tre trykbaner. Mens baggrundsdesignet uden problemer kan trækkes over hele fladen, kan de tre trykbaner med fordel anvendes som designafsnit, som naturlig begrænsning af designets delområder, hvad angår overfladekrumningen.

Et vægmaleri design med bjerglandskab, opdelt i tre paneler som et pop-up tårn, dimensioner mærket som 201,6 cm bred og 223,6 cm høj, pladsholder linjer og en cirkel markeret LOGO øverst i midten. ONLINEPRINTERE vises øverst.

Designidé: Optisk egenskab som blikfang

Men krumningen af designfladen kan også bruges helt bevidst: Måske kan du på den måde få dine (potentielle) kunder og forretningspartnere til at kigge lidt nærmere på dit mærke og din virksomhed!

Design af et pop-up-tower til en messe

Nu skal det handle om det konkrete design. Vi opretter et rent, reduceret design til en messestand på en fagmesse.

Trin 1: Download skabelon

Skærmbillede af Adobe InDesign, der viser et tomt dokument med tre lodrette hjælpelinjer til et pop-up-tårnlayout, der deler siden i tre kolonner. Grænsefladen viser standardværktøjslinjer og paneler rundt om dokumentarbejdsområdet.

Vi arbejder med InDesign-skabelonen, som vi finder under „Detaljer“ på produktsiden for pop-up-towers i onlineshoppen. Den indeholder alle korrekte indstillinger til vores senere trykfil: Det beskårne format er 201,6 x 223,6 cm, sammen med beskæringen på omløbende 2 mm giver det et dataformat på 202,0 x 224,0 cm.

Skærmbillede af Adobe InDesign-arbejdsområdet, der viser en tom side med synlig margen og hjælpelinjer – ideel til at designe et pop-up-tårn – sammen med værktøjslinjer og muligheder øverst og til venstre på skærmen.

Denne skabelon åbner vi i InDesign, og straks kan vi gå i gang med designprocessen. Som hjælp er skærelinjerne markeret med hjælpelinjer. De øvrige hjælpelinjer til højre og venstre for dem markerer en sikkerhedsafstand. Så det anbefales at placere alle vigtige informationer som f.eks. tekst og logoer med lidt afstand fra alle skærekanter.

Trin 2: Design fladen

En grafik, der viser tre lodrette grå paneler side om side, der ligner et pop-up tårn. Dimensioner er mærket som 201,6 cm bred og 223,6 cm høj. ONLINEPRINTERS står skrevet øverst på billedet.

Nu fylder vi vores designflade helt med en sort baggrund. Den danner grundlaget for vores minimalistiske design.

Skærmbillede af et Adobe InDesign-arbejdsområde, der viser et plakatdesign med den motiverende tekst Work Hard Dream Big i orange og blå på en sort baggrund, inspireret af pop-up tårnskærme, med en lille @onlineprinters i bunden.Det næste element er vores firmalogo, som vi placerer i den nederste tredjedel af den midterste trykbane. Det kombinerer vi med vores kampagnes motto: LET’S WORK HARD AND DREAM BIG! Designet af dette kampagnemotto er et samspil af en Helvetica-skrifttype og en trendy brush-font. Hvad farverne angår, orienterer hele designet sig efter Onlineprinters’ corporate design i sort og orange.

Et grafisk design til et pop-up-tårn i Adobe InDesign viser teksten Lets WORK HARD and DREAM BIG med fede orange og hvide bogstaver på en sort baggrund med ONLINEPRINTERS-logoet i bunden.

Resultatet er et meget diskret pop-up-tower-design, som får vores kampagnemotto til at udfolde hele sin virkning.

Trin 3: Eksport af trykfilerne som PDF

Takket være vores skabelon bliver også eksporten af vores PDF-fil legende let. Med Ctrl + E åbner vi Eksport-dialogen og klikker på Eksporter. Alle nødvendige eksportindstillinger er allerede gemt i skabelonen!

God fornøjelse med at designe denne gigantisk store reklamesøjle!

Sådan opstilles et pop-up-tower:

via GIPHY

Credits:

Mediedesigneren Christoph Ullrich designer og taler.