PVC-bannere er et fantastisk medie til at kunne præsentere ens eget mærke på en påfaldende måde. I messehaller, på byggepladshegn eller ved idrætsarrangementer bliver disse klassikere hurtigt til blikfang. Vi gav vores Facebook-fans for nylig mulighed for at blive overbevist om dette reklamemedies kvaliteter. Ved vores bannerkonkurrence var det til sidst AHOJ! Souvenirmanufaktur fra Berlin, som kun glæde sig over at have vundet et professionelt designet reklamebanner med tilhørende tryk. Vi udnyttede lejligheden til at lave en videovejledning om emnet!

Indholdsfortegnelse for dette indslag:

Briefingen

Inden selve designet af reklamebanneret for AHOJ! Souvenirmanufaktur tog vi en snak med vores kontaktperson om designønsker og -definitioner. Hvordan skal banneret se ud? Hvilken tekst skal der stå på banneret? Og hvilke corporate design-definitioner skal der tages hensyn til? Designet blev så iværksat med disse data:

  • PVC-banner, 200 cm x 100 cm, 4/0-farvetryk
  • Forsynet med søm og snørehuller
  • Firmanavn: AHOJ! Souvenirmanufaktur
  • Slogan: „Souvenirs gør lykkelige!“
  • Skrifttype: Berlin Sans FB Regular
  • Primær farve: C100 M35 Y0 K40
  • Skriftfarve: Hvid
  • Link til websiden: www.souvenirmanufaktur.de
  • Baggrund: enkelt og reduceret, ikke overlæsset

Tip til reklamebannerdesigns:

  • Vis alle elementer stort og godt synligt!
  • Banneret må ikke overlæsses med informationer!

 

Designideen

Vores designidé er opdelt i fire områder:

Baggrund: Den primære farves petroleumstone er meget flot og fremragende egnet til at udfylde hele baggrunden.

Tekst: Som tekster bruges sloganet „Souvenirs gør lykkelige!“, firmanavnet „AHOJ! Souvenirmanufaktur“ og websideadressen „www.souvenirmanufaktur.de“. Det er forholdsvis lidt tekst for et PVC-banner af denne størrelsesorden – men det er en god ting: På den måde bliver de enkelte elementer sat særlig godt i scene.

Logo: Logoet med sin runde form og de indvendige ornamenter har en flot effekt. Derfor bruger vi logoet som blikfang.

Tekstfarve: Den primære farve er mørk petroleum, som passer perfekt til den ønskede hvide farve for at sikre en optimal læselighed.

Designet i InDesign: Trin for trin til reklamebanneret

Ved designet brugte vi vores gratis InDesign-skabelon, som vi stiller til rådighed til alle mål på den pågældende produktside i onlineshoppen.

Vores tip:

Beskæring er nødvendig ved alle trykprodukter, der skal efterbehandles. Ved reklamebannere er det 10 mm på hver side. Hvis du klikker i skabelonen og her på Filer > Dokumentopsætning, kan du se, at der ved vores skabeloner allerede er blevet taget hensyn til beskæringen, fordi vores beskæring er regnet ind i dokumentstørrelsen.

I det første trin opretter vi farver og påkrævede lag. Til AHOJ!-reklamebanneret åbner vi i lagvinduet Vindue > Lag det allerede eksisterende „Lag 1“ med et dobbeltklik, og omdøber det til „Baggrund“. Derefter opretter vi yderligere tre lag: Logo, slogan og tekst.
I det næste trin tilføjer vi den mørke petroleum til baggrunden og den lidt lysere farvetone til sloganet.

Baggrund

Efter basen er blevet lagt, begynder vi med baggrundsdesignet. Dertil går vi til baggrundslaget og opretter et rektangel med målene 2020 mm x 1020 mm ved hjælp af rektangelværktøjet. Vi tilpasser det oprettede rektangel til bannerstørrelsen og farver den via farvesystemet med den mørke petroleum.

Vores tip:

Med Lænker-symbolet  i lagvinduet  kan du spærre baggrundslaget, så det ikke bliver flyttet utilsigtet.

Logo 

Som det næste opretter vi endnu et rektangel, klikker i det og importerer logoet med tastkombinationen Ctrl + D fra vores PC. Logoet er i vores tilfælde mindre end det oprettede rektangel, hvilket generelt dog ikke er noget problem. Hvorfor? Vi kan tilpasse logoet præcist til rektanglet med Højreklik > Tilpasning > Tilpas indhold til ramme. Vær altid opmærksom på, at logoet står til rådighed som vektorgrafik, så det kan skaleres uden tab. Hvis logoet stadig bliver vist uskarpt, er årsagen sandsynligvis ikke, at logoet er af dårlig kvalitet, men at InDesign altid arbejder ressourcebesparende. For at vise logoet i fuld opløsning skal du klikke på Højreklik > Skærmvisning > Højkvalitetsvisning.

Firmanavn

Ved hjælp af tekstværkøjet kan vi trække en ramme under logoet, hvor vi tilføjer firmanavnet. Teksten får skrifttypen Berlin Sans FB Regular og placeres i midten under logoet. Derved indstilles skriftstørrelsen af ordet „AHOJ!“ lidt større end af ordet „Souvenirmanufaktur“.

Webside 

Efterfølgende tilføjer vi endnu en tekstramme, hvor websideadressen tilføjes. Vi placerer tekstrammen inkl. tekst nederst til højre i hjørnet og er opmærksomme på, at firmanavnet og websideadressen ligger harmonisk på en linje.

Slogan

Til sidst tilføjer vi sloganet øverst til højre i hjørnet. Det fordeler vi så stort som muligt over den fri flade. Som en optisk leg placerer vi ordenes sidste bogstaver lidt uden for skabelonen og drejer sloganet ca. 10 grader opad for at få en opstigende linje. For at afgrænse sloganet tilføjer vi forneden og foroven striber, der løber ud i en spids.

Eksporter og tryk bannerdesign

Når designfasen af PVC-banneret er afsluttet, kan hele layoutet eksporteres og forberedes til tryk. Dertil åbnes eksportvinduet via Filer > Eksporter. I InDesign-skabelonen er alle nødvendige indstillinger allerede blevet udført. Derfor skal der ikke indstilles noget manuelt. I panelet Resumé  kan der evt. vises et lille advarselssymbol. Det skyldes bare, at beskæringen ikke er blevet defineret separat, men er blevet angivet i dokumentstørrelsen. Med et klik på Eksporter  kan vi gemme tryklayoutet og få det trykt i Onlineprinters’ onlineshop.

Credits:

Mediedesigneren Christoph Ullrich designer og taler.

Vi siger tak for det gode samarbejde med AHOJ! Souvenirmanufaktur.