Kunsten at skrive smukt er stadig på mode, og derfor er kalligrafi meget populært på mange områder. De, der ikke ønsker at skrive selv, kan finde skrifttyper i en lang række forskellige stilarter på internettet. Vi præsenterer nogle, som de kan bruge kommercielt.
En kalligrafi skal ikke kun være læsbar, men først og fremmest smuk. Æstetik går klart forud for pragmatisme, uanset hvilket skriveredskab der anvendes, f.eks. fyldepen, filtpen eller spids. Men er dette overhovedet stadig tidssvarende? Meget gerne, men lad os først se på begyndelsen.

Indholdsfortegnelse:

Origin af kalligrafisk skrift

Det gamle græske udtryk kalligrafi kommer af “kallos” (oldgræsk for “skønhed”) og betyder “smuk skrift”. I virkeligheden begynder kalligrafi dog ikke med grækerne, men endda før. Vi ved f.eks. fra de gamle egyptere, at de brugte både en hverdagsskrift og en “festskrift”. Sidstnævnte var forbeholdt særligt vigtige skriftruller.

I løbet af antikken og middelalderen steg behovet for skribenter støt i takt med, at bøger blev mere udbredt. Alle skriftlige dokumenter skulle jo kopieres i hånden. Med opfindelsen af bogtrykkeriet faldt betydningen af de skriftkyndiges kontorer hurtigt. Skrivererhvervet uddøde.

Kalligrafi som kunstform

Læselig skrift var meget vigtig i erhvervslivet, men ægte kalligrafi oplevede først en renæssance mod slutningen af det 19. århundrede – og som kunstform. Den britiske kunstner og trykker William Morris’ værker spillede en afgørende rolle i den forbindelse.

Han inspirerede mange andre værker, bl.a. Rudolf Kochs værker. Den tyske typograf udviklede fra 1910 til 1930’erne forskellige brudskrifttyper, bl.a. Koch Fraktur og Koch-Kurrent (efter hans egen Hanschrift). En downloadbar skrifttype, der ligner denne skrifttype, kan også findes i vores samling Altdeutsche Schrift.

Kalligrafisk skrift som en ny trend

Kuglepen er aldrig helt forsvundet. Elever plagede sig med den i kunstundervisningen, og enkelte ambitiøse skribenter satte isolerede smukke streger på papiret. I nogle år har der imidlertid været en blomstrende kalligrafiscene. Der er stor efterspørgsel efter kurser, kuglepenne, blæk og skabeloner – og tendensen fortsætter. Aforismer i kalligrafi på væggen er allerede en klassiker. I mellemtiden findes der også boligtekstiler og tæpper med kalligrafiske elementer.

Design med kalligrafi

Generelt ser en kalligrafisk skrifttype godt ud til alle følelsesladede temaer. Først og fremmest er alle trykte materialer, der er relateret til bryllupper. Men det omfatter også personlige invitationer, julegavehilsner og taknoter. Et stort plus for kort af alle slags er også: En flot designet kalligrafi på forsiden fungerer som et billedelement og kan således erstatte et foto eller en illustration.

Kalligrafi bruges også ofte i markedsføring. Tjenesteudbydere som frisører, men også bagerier, cafeer samt leverandører af håndlavede varer bruger f.eks. gerne fejende skrifttyper i deres logoer og forretningsbrevpapir.

Tip: Vi har kontrolleret alle skrifttyper for kommerciel anvendelighed, men kan ikke garantere det; tjek derfor venligst den medfølgende skrifttypelicens eller bemærkningerne på den respektive downloadplatform.

Download kalligrafisk skrifttype

Kalligrafisk skrifttype

Tangerine

Med Tangerine præsenterer den japanske designer en elegant kalligrafisk skrifttype inspireret af skrifttyper fra det 16. og 17. århundrede. Den fulde effekt udfolder sig med en stor skriftstørrelse.

Til skrifttypen

 

Ananda

Kalligrafi-skrifttypen Ananda er særligt fængslende på grund af dens store majuskler.

Til skrifttypen

 

Darleston

Darleston er elegant og romantisk i lige høj grad og anbefales især til bryllups- og Valentinsdagstemaer.

Til skrifttypen

 

Mr de Haviland

Studio Sudtipos og designeren Alejandro Paul bringer med deres digitaliseringer skrifttyper fra den amerikanske Charles Bluemlein til live fra den amerikansk-amerikanske Charles Bluemlein‘s samling. Du kan se et af disse skrifter fra første halvdel af det 20. århundrede her.

Til skrifttypen

 

Kalligrafi-skrifttype

Lucien Schönschrift Cat.

Denne kalligrafiske skrifttype fra Bauersche Gießerei blev designet af Lucian Bernhard i 1928. Til den digitale version har Peter Wiegel udvidet ligaturerne.

Til skrifttypen

 

Creata

Som navnet antyder, har designeren givet sin kreativitet frit løb i denne skrifttype. Resultatet er en ubekymret skrifttype med moderne elementer, der fungerer særligt godt med store skriftstørrelser og til enkelte nøgleord.

Til skrifttypen

 

Aguafina

Denne overordentligt kunstneriske skrifttype ser ikke kun blændende ud, men kan bruges på mange måder. Dens høje, smalle bogstaver gør den meget pladsbesparende i bredden.

Til skrifttypen

 

Kalligrafisk skrifttype

Centhinydemo.

Romantisk – er det første indtryk. Skrifttypen egner sig da også særligt godt til bryllupper og andre hjertesager, men er kun i begrænset omfang anvendelig som informationsbærer på grund af dens vanskelige læsbarhed.

Til skrifttypen

 

Knuckle Head

Denne skrifttype fra Indonesien med snirkler og nogle tilsigtede unøjagtigheder ser ud som om den er skrevet i hånden.

Til skrifttypen

 

Jiangkrik

Plakatskrifttypen par excellence: Alt, der skal skille sig ud i stor stil, er i gode hænder med denne skrifttype.

Til skrifttypen

 

Brugsmængde

Den legende skrifttype minder om filmplakater fra de store biografers guldalder og er derfor perfekt til et sofistikeret udseende.

Til skrifttypen

 

Kalligrafi-skrifttypeKavivanar

De usammenhængende bogstaver, der ser ud til at være omhyggeligt skrevet med en pen, er særligt velegnede til længere tekstpassager i små skriftstørrelser.

Til skrifttypen

 

Blocus

Den franske designer placerer sin skrifttype “et sted mellem Fraktur og Didone, med brudte kurver, en stærk kontrast mellem tykke og tynde linjer og en imponerende vertikal”. Blocus er under alle omstændigheder en usædvanlig og opmærksomhedskrævende skrifttype.

Til skrifttypen

 

Amburegul

Den idiosynkratiske skrifttype med tilsyneladende tilfældigt strøgne elementer udvikler sin store styrke i ord på seks til tolv bogstaver.

Til skrifttypen

Hvorfor ikke tilføje et meget individuelt præg til din næste eksisterende kundepostkampagne ved at bruge en kalligrafisk skrifttype og få dit reklamebudskab trykt sammen med den på et postkort?

Denne artikel blev offentliggjort første gang den 21. april 2020 og opdateret 5. april 2023.

Billedkilde: Elizaveta Galitckaia via Shutterstock