Messevægge, roll-ups, bannere – det er klassikerne blandt messesystemerne. Som 360°-medie og allround-messesystem sørger det såkaldte “pop-up-tower” for dejlig afveksling. Vi forklarer i denne vejledning, hvad der udgør denne over 2 m høje reklamesøjle, og hvad man skal være opmærksom på ved designet af dette messesystem.

Det er 2,25 m højt og har en diameter på 64 cm. Det byder på en designflade på næsten 5 m² til designere, mærkeambassadører og kreative sjæle. Og det kan samles helt uden værktøj. Pop-up-toweret er et helt særligt magnetisk messesystem.

Designfladen af pop-up-toweret er delt op i tre lige store trykbaner af PVC. Banerne fastgøres rundt omkring på gittersystemet med magnetbånd og magnetlåse. På den måde opstår der en glat reklameflade næsten uden søm.

Som trykstof bruges PVC med eller uden laminering. Det gengiver farver og designs klart og tydeligt og kan helt nemt rengøres med lunkent vand og en blød klud.

Nøgletal af pop-up-toweret:

    • Sammenklappeligt gittersystem af matsort aluminium med hængsler og magnetlåse
  • Tre trykbaner med en bredde på hhv. 67,2 cm og en højde på 223,6 cm
  • Trykkets samlede format: 223,6 x 201,6 cm
  • Trykstof: 350 µm PVC (silkeglans) eller 440 µm PVC inkl. laminering
  • Vægt: ca. 16,5 kg
  • Med transporttrolley med separat opbevaring af trykbanerne

Designtips til pop-up-toweret

Principielt er det meget vigtigt altid at have formen af denne reklamesøjle i baghovedet. Det drejer sig om en cylinder med en cirkelrund grundflade. Takket være overfladekrumningen af pop-up-toweret ser beskueren altid kun en del af overfladen, den øvrige del forsvinder i krumningen. Ord eller tekster, som går hele vejen rundt om reklamesøjlen, kan således kun læses, hvis beskueren går en gang rundt om pop-up-toweret.

En hjælp til designet er her at dele designfladen op i tre trykbaner. Mens baggrundsdesignet uden problemer kan trækkes over hele fladen, kan de tre trykbaner med fordel anvendes som designafsnit, som naturlig begrænsning af designets delområder, hvad angår overfladekrumningen.

Designidé: Optisk egenskab som blikfang

Men krumningen af designfladen kan også bruges helt bevidst: Måske kan du på den måde få dine (potentielle) kunder og forretningspartnere til at kigge lidt nærmere på dit mærke og din virksomhed!

Design af et pop-up-tower til en messe

Nu skal det handle om det konkrete design. Vi opretter et rent, reduceret design til en messestand på en fagmesse.

Trin 1: Download skabelon

Vi arbejder med InDesign-skabelonen, som vi finder under „Detaljer“ på produktsiden for pop-up-towers i onlineshoppen. Den indeholder alle korrekte indstillinger til vores senere trykfil: Det beskårne format er 201,6 x 223,6 cm, sammen med beskæringen på omløbende 2 mm giver det et dataformat på 202,0 x 224,0 cm.

Denne skabelon åbner vi i InDesign, og straks kan vi gå i gang med designprocessen. Som hjælp er skærelinjerne markeret med hjælpelinjer. De øvrige hjælpelinjer til højre og venstre for dem markerer en sikkerhedsafstand. Så det anbefales at placere alle vigtige informationer som f.eks. tekst og logoer med lidt afstand fra alle skærekanter.

Trin 2: Design fladen

Nu fylder vi vores designflade helt med en sort baggrund. Den danner grundlaget for vores minimalistiske design.

Det næste element er vores firmalogo, som vi placerer i den nederste tredjedel af den midterste trykbane. Det kombinerer vi med vores kampagnes motto: LET’S WORK HARD AND DREAM BIG! Designet af dette kampagnemotto er et samspil af en Helvetica-skrifttype og en trendy brush-font. Hvad farverne angår, orienterer hele designet sig efter Onlineprinters’ corporate design i sort og orange.

Resultatet er et meget diskret pop-up-tower-design, som får vores kampagnemotto til at udfolde hele sin virkning.

Trin 3: Eksport af trykfilerne som PDF

Takket være vores skabelon bliver også eksporten af vores PDF-fil legende let. Med Ctrl + E åbner vi Eksport-dialogen og klikker på Eksporter. Alle nødvendige eksportindstillinger er allerede gemt i skabelonen!

God fornøjelse med at designe denne gigantisk store reklamesøjle!

Sådan opstilles et pop-up-tower:

via GIPHY

Credits:

Mediedesigneren Christoph Ullrich designer og taler.