Feriehilsner fra familien, sjove ordsprog fra boghandleren eller den seneste post fra din yndlingsbutik: Postkort er et ægte allroundtalent og lige interessante til private og forretningsmæssige formål. Vi viser dig, hvorfor kortene stadig er trendy.

Vi møder postkortet i en bred vifte af former og farver. Klassiske i DIN A6 eller DIN lang, med rejsemotiver eller usædvanlige illustrationer og ordsprog. Kortene er lige så forskellige som deres ruter til os og de mennesker, vi modtager beskederne fra. Grund nok til at se nærmere på postkortenes 150-årige historie. På den måde kaster vi et allegorisk blik ind i private brevkasser, men også på postkortenes mulige anvendelse i markedsføring.

Indholdsfortegnelse

Postkortets historie

Allerede i 1777, ifølge Worldpostcarddyay.com, skulle en gravør i Paris have tilbudt lykønskningskort, der kunne sendes med posten. Men tiden var åbenbart endnu ikke moden til det. De, der havde råd til kortene, blev generet af manglen på kuverter. Tjenerne ville have været i stand til at læse teksterne før den egentlige adressat.

Premiere i Østrig

Det første postkort med en form, der ligner nutidens, blev sendt af det offentlige postvæsen i Østrig den 1. oktober 1869 (kilde: Fortunapost.com). Kortet havde adressen på den ene side og en besked på den anden, men intet billede. Det blev kaldt et “korrespondancekort” på det tidspunkt.

International postforsendelse

Til at begynde med kunne kortene kun sendes inden for ens eget land. Bilaterale aftaler gjorde det også muligt at udveksle kort med enkelte andre lande. Med grundlæggelsen af General Postal Union (senere Universal Postal Union) i 1874 blev der fastsat en standardporto, og det blev lettere at sende kort til udlandet. Fra da af fandt postkortene vej til hele Europa.

Først med billeder

I Tyskland opgav postvæsenet sit trykkerimonopol i 1872. Private virksomheder fik derfor lov til at producere postkort. Det var første gang, at billedmotiver dukkede op på forsiden af kortene. Da effektiv kromolitografi blev populær, blev mange postkort trykt i Tyskland – ofte med tilføjelsen “Gruss aus” (hilsner fra).

Et af de mest populære motiver i slutningen af 1800-tallet var i øvrigt Eiffeltårnet. Til premieren på verdensudstillingen i Paris i 1889 designede gravøren Charles Libonis postkort med billeder af monumentet. Besøgende kunne sende kortene direkte fra Eiffeltårnet.

Postkort har en lang historie

Ny form

I mere end 30 år var postkortets forside til den egentlige tekst, og bagsiden var udelukkende til adressen. Så hvis der var et billedmotiv på forsiden, måtte skribenterne placere deres tekster omkring det.

Det var først i begyndelsen af det 20. århundrede, at kortet fik sin nuværende udformning: tekst og adresse ved siden af hinanden på bagsiden, mens forsiden kunne designes frit. Dette layout muliggjorde længere tekster, selv om kortene i stigende grad blev dekoreret med illustrationer og billeder. Denne nye form blev introduceret i Storbritannien i 1902, i Frankrig i 1904, i Tyskland i 1905 og i USA i 1907.

Postkort i dag

I mellemtiden kan postkortet se tilbage på en mere end 150 år lang historie. Det oplevede sine bedste tider mellem 1885 og slutningen af Første Verdenskrig i 1918, hvor der årligt blev sendt milliarder af postkort.

I anledning af 150-års jubilæet har Eurostat offentliggjort tal for produktionen. Ifølge disse blev der trykt næsten 60 millioner postkort i EU i 2019. Sverige ligger på førstepladsen med en andel på 24 procent, efterfulgt af Tyskland (23 procent) og Spanien med 20 procent. Europæerne sender flest postkort i sommermånederne fra juni til august.

Postkort i privaten

På trods af messengers og sociale medieplatforme: Postkort med deres lange historie bliver stadig brugt – og hovedsageligt i følgende funktioner.

Hilsener på ferien

For mange er det at sende et postkort til sine kære derhjemme stadig en del af ferieoplevelsen. En digital hilsen er meget hurtigere at sende, men har ikke den samme værdi. Især bedsteforældre og den yngre generation kan godt lide at vælge det trykte kort.

Gratulationer

Fødselsdagskort ligger på førstepladsen, tæt fulgt af julekort. Påskehilsner, nytårsønsker og lykønskninger ved private lejligheder som bryllupper, jubilæer, flytning, rekonvalescens osv. falder også ind under denne kategori.

Invitationer

Invitationer til store fester som en fødselsdag eller et bryllup sendes normalt ikke bare med messenger eller e-mail. Et flot invitationskort er mere passende. I de fleste tilfælde kommer det dog ikke frem til modtageren som et åbent læsbart postkort. I stedet lægges postkortet (eller et elegant flipkort) i en konvolut og betragtes derfor som et brev.

Det såkaldte save-the-date-kort ender derimod ofte i form af et postkort i de inviteredes brevkasse.

Save-the-Date-postkort

Til vores postkortdesign brugte vi en baggrund fra Fotolia, vores neutrale skabelon til postkortets bagside og gratis penselskrift “Selima”.

Andre funktioner

Nogle postkort får en plads som dekorationsgenstande: seje kort med et sjovt ordsprog, kunstkort, kort med usædvanlige eller særligt smukke motiver. De hænger på køleskabet, på opslagstavlen og i nogle tilfælde endda indrammet på væggen. Sådanne postkort er også gode som bogmærker. Og postkortene kan også sendes – bare sådan til en, man holder af.

5 anvendelser af postkort i markedsføring

Postkort er med deres mere end 150 år lange historie ikke kun et populært medie i privatsfæren. Printmediet er også ideelt til marketingformål:

1. Postkort som en mailing

Det behøver ikke altid at være det klassiske reklamebrev. Særlige kampagner til kundehvervning, kundefastholdelse eller kundegenopretning kan også sendes med postkort. Mens reklamebreve ofte går tabt i den interne post, skiller postkort – især i specielle formater – sig ud fra mængden. Flot effekt: Postkortene kan samtidig bruges som et responselement.

2. Freecards i målgruppens omgivelser

Freecards, dvs. gratis postkort, er tilgængelige på offentlige steder som pubber, restauranter eller barer. Men gratis postkort kan også findes igen og igen på gymnasier og universiteter eller på messer. Det særlige ved kortene er, at de ved første øjekast ikke opfattes som reklame. På grund af deres kreative design placeres kortene som regel synligt, som nævnt ovenfor, så de og dermed brandet bag dem altid er til stede.

without_back_OP-postcards

3. Postkort som annonce-element

Har du nogensinde bladret i et magasin og stødt på et postkort – løst eller klistret på en annonce? Så er du enten stødt på “Add a card”-postkort, dvs. postkort, der kan klæbes på annoncen under magasinproduktionen og løsnes af læseren. Eller på “See and Write”-postkort, som i modsætning til “Add a card”-kopierne er limet ind enkeltvis. En anden populær variant er postkortindstik, der hæftes foran annoncen.

4. Postkort-klistermærker

Et populært medie i marketingmixet er også postkortklistermærker. De er svære at skelne fra deres klassiske modstykke ved første øjekast, men forsiden kan pilles af og klæbes på en genstand. Bagsiden kan bruges til din personlige hilsen. Fancy klistermærker til bærbare computere og mapper er for eksempel særligt effektive til reklame.

Vores tip: Hvis du ikke vil bruge selve postkortet som responselement, kan du planlægge et link til din hjemmeside, f.eks. via QR-kode, i designet. Postkortkampagner kan også fint kombineres med andre medier: Hvad med en matchende plakat, for eksempel?

5. Guerillamarkedsføring med postkort

Guerillamarkedsføring er en meget moderne form for markedsføring, der har en overraskelseseffekt som mål og tilstræber en høj grad af opmærksomhed. Postkort, der distribueres eller sendes som en guerilla-marketingforanstaltning, er primært beregnet til at få det afbildede emne ind i samtalen, så modtageren aktivt søger efter yderligere information.

Lav dine egne postkort med en historie

Du kan selv designe smukke postkort, selv om du ikke har en uddannelse i grafisk design. Vores online designværktøj gør det nemt at være kreativ:

design postkort online

Du vælger mellem forskellige layoutskabeloner, farver og skrifttyper og uploader dine egne billeder, tekster og logo:

Poskarten_Geschichten_online-gestalten

Hvis du stadig mangler et passende foto, kan du helt sikkert finde noget i Shutterstocks billeddatabase. Du kan gratis bruge deres professionelle fotos til dit design.

Denne artikel blev offentliggjort første gang den 17. april 2017 og opdateret i maj 2023.