Det er et velkendt faktum, at alles penge sidder lidt løsere end normalt ved kærlighedens højtid.Derfor bør vinduesudstillinger helt sikkert tiltrække sig opmærksomhed fra det julefølsomme publikum. Forslagene i denne artikel viser, hvordan det kan gøres.Kitschet eller moderne? Genstande eller displays og plakater? Eller det hele? Når du vælger din vinduesudstilling til jul, bør du overveje nogle få faktorer: Din virksomhed og dit tilbud, målgruppen, konkurrencesituationen, trends og – helt pragmatisk – de muligheder, dit butiksvindue giver.

Indholdsfortegnelse

Hvilken stil til vinduesdekoration i julen?

Der er mange måder at skabe før-julestemning på, og det, der behager, er tilladt. Men det, der næsten altid virker mod hensigten, er et farverigt sammensurium af forskellige stilarter. I værste fald står den nostalgiske dukkevogn ved siden af metaljuletræet med LED-lys. Derfor giver det mening at beslutte sig for en eller flere stilarter, som harmonerer med hinanden – og som passer til din virksomhed. Mens der f.eks. kun må pyntes op med bæredygtige materialer i udpakningsbutikken, må der gerne blinke lidt i computerbutikken.

Klassisk stil

Den klassiske julestil er domineret af farverne gran, rød og guld, men der optræder højst to af dem i kombination. Symboler, der optræder hyppigt, er: pænt indpakkede gaver med bånd, almindelige juletræskugler, juletræer, honningkager, kristtjørn og grangrene.

Nostalgi og kitsch

Grænserne her er flydende. Nostalgisk har meget til fælles med den klassiske stils farver og symboler og refererer hovedsageligt til 1800-tallet. Typiske genstande er legetøj som gyngeheste og trommer, sløjfer og billeder af børn i det tøj, der var almindeligt på den tid. Om det allerede er kitsch, afhænger i høj grad af implementeringen.

Nogle “moderne” versioner af julemanden og hans forskellige hjælpere er helt sikkert kitsch. Men omkring jul kan pynten være lidt mere kitschet end på andre tidspunkter.

Og så er der juletræsvedhængene, som tager kitsch til det ekstreme og nærmest fungerer som deres egen parodi. Disse skrigende donuts, julemænd og hamburgere er populære hos yngre målgrupper.

Cool og moderne

Schaufensterdeko_Weihnachten_kuehlDenne stil bruger også klassiske symboler som gaver, sløjfer og juletræskugler. Dog er mørkegrøn, rød og guld bevidst ikke brugt her, men snarere kølige farver: Blå, sølv, hvid, grå. Foretrukne materialer til dekoration er glas og metal.

Ny naturlighed

I en ånd af bæredygtighed er miljøvenlige materialer og naturlige farver på mode i øjeblikket. Det omfatter halmstjerner, origamibøjler, fyrre- og grankogler samt dekorationer lavet af træ, filt og uld i skandinavisk chic. Da denne stil udbreder en vis tilbageholdenhed, er den ikke egnet til højlydte accenter.

Hvilke reklamematerialer og pyntegenstande skal man stille frem i butiksvinduet?

Du skal blot sætte et pyntet træ i butiksvinduet – og det er det. Det er selvfølgelig også muligt. Det dekorerer udstillingsområdet til jul. Men for at tiltrække de forbipasserendes opmærksomhed langt væk fra, har du brug for noget mere.

På afstand kan du score point med plakater, vinduesklistermærker, kartonfigurer og fortovsudstillinger. Når kunderne står lige foran din butik, kan selv de mindre dekorationer gøre en forskel: flot draperede gaveæsker, tiltalende juletræsmærker, en trækælk, farverige glaskugler og så videre og så videre.

Men mindre er virkelig mere i dette tilfælde. Overfyldte butiksvinduer forvirrer julehandlende og er næppe attraktive på grund af deres vilkårlighed. Koncentrer dig hellere om udvalgte pyntegenstande, der danner et helhedskoncept med dit billboard.

Dekorationsgenstande

Der er utallige pyntegenstande, der udstråler juleflair og appellerer til vores følelser. Brugt selektivt har de normalt deres største effekt. For eksempel tiltrækker en enkelt gammel træslæde mere opmærksomhed end flere små accessories spredt i butiksvinduet.

Så det er et spørgsmål om at beslutte sig for, om man vil fokusere på bestemte topprodukter eller bare skabe julestemning. Det er ikke kun deciderede juleting, der kommer på tale, men også nogle rent vinterlige ting.

Eksempler på pyntegenstande med julestemning:

    • Træ

    • Grønt med og uden pynt
    • Grankranse og grene, kogler, mos, kristtorn- og misteltengrene, julekranse
    • Adventskranse
    • Juletræskugler og andre vedhæng
    • Gaveæsker
    • Småkager og andre julesmåkager
  • Stjerner
  • Sløjfer (især i rød)
  • Lys, lanterner, lyshus
  • Renten, hjorten, rådyret
  • Nostalgisk kane
  • Nøddeknækker
  • Rocking horse, tromme, bamse, dukke
  • Klokker
  • Lygter, guirlander, lyshuse
  • Engle, julemænd
  • Snefnug
  • Juteposer, spidse hatte
  • Julegaver

Kampagnemateriale til jul

Næsten ethvert reklamemateriale kan også bruges til juleformål. Også her er det tilrådeligt at koncentrere sig om nogle få, men effektive midler. Dekorationen bliver harmonisk og derfor særlig effektiv, hvis du bruger de samme farver og komplementære motiver til alle elementer.

Alt dette kan trimmes, så det ser julet ud:

  • Plakat: Klassikeren virker altid. Den er især god, hvis du skal reklamere for julearrangementer eller særlige tilbud uden for hjemmet.
  • Roll-up: Kan forvandles til en praktisk bærepose til at tage med. Som juledekoration er det dog mere sandsynligt, at den vil blive brugt stationært og score point for sin stabilitet. Hvis du vælger et tidløst motiv, kan du også genbruge roll-up’en året efter. Du kan nemt designe dine roll-ups online i ONLINEPRINTERS shop.
  • Stickers: Uanset om det er gulv-, universal- eller vindue-klistermærker – med dette reklamemedie er du helt fleksibel.
  • Gågadeudstillinger: Hvis du har lov, kan du lokke folk ind i din butik med opsigtsvækkende udstillinger i gågaden eller shoppingcentrets gange.
  • Kartonudstilling: Jesusbarnet eller julemanden i naturlig størrelse? Fanger altid blikket og kan sætte effektive effekter i butikken.
  • Diskdisplay: Den lille version til salgsdisken eller hylden ser især godt ud, når den gentager motiverne fra vinduesdisplayet.
  • Emballage: Hvis du forkæler dine kunder med deres egne poser og gavepapir, er det oplagt at tage farveskalaen fra resten af juleudsmykningen op her også.
  • Juleartikler: Smukke små ting med julemotiv og branding supplerer pynten og fungerer også som gaver til kunderne.
  • Julekort: Hvis du sender julekort ud, kan du også finde det karakteristiske motiv fra butikken her.

Juleudsmykning – hvilke farver?

Klassikerne firgrøn, rød og guld er som regel et sikkert valg. Disse farver er ikke kun julede, men også varme. Derfor giver de en hjemlig følelse af familietryghed og barndomsminder. Mørkegrøn og rød fungerer ofte også uden et tilsvarende motiv. En dug i bordeaux, for eksempel, er altid forbundet med jul.

“Snefarven” hvid er også meget populær. Den bruges til at dekorere grangrene og træer og til at skabe miniature vinterlandskaber. Derfor passer hvid med sin lidt kolde aura godt sammen med de klassiske, varme julefarver såvel som med andre.

Farvekombinationer af hvid eller sølv med turkis, blå, grå og violet bliver også ofte brugt. Det kan se meget ædelt ud, men også cool. Associationen til jul opstår kun med tilsvarende symboler som juletræskugler eller gaveæsker. Det samme gælder for skiftende modefarver. De naturlige farver, der er på mode i øjeblikket, har derimod alle en varm udstråling.

Men hvilke farver er ideelle til din julepræsentation? Det afhænger først og fremmest af, hvad du har at byde på. De klassiske julefarver og naturfarverne appellerer især til følelser og egner sig godt til håndlavet, bæredygtigt, værdifuldt, mad, legetøj, bøger og sundhedstjenester. De køligere farvekombinationer er de rigtige til luksussegmentet, teknologi og trendy varer.

Hvilke motiver til vinduespynt i julen?

I princippet kan alle de ovennævnte dekorative genstande bruges som motiver. Om de ser traditionelle, kitschede, moderne eller sjove ud, afhænger af implementeringen. For eksempel et rensdyr: hvis det kommer i stil med et billede fra et poesialbum, er det nostalgisk. Hvis det er et foto dekoreret med sølvflimmer, er det sandsynligvis kitsch. Hvis rensdyret kun er stiliseret, ser det cool ud. Hvis det er en tegneserietegning, gerne garneret med en kvik bemærkning, kan rensdyret være meget sjovt.

Så du skal tænke over, hvilken effekt du ønsker, at din dekoration skal have. Når stregen er tegnet, skal den bare følges konsekvent. Det kan også gøres med skiftende motiver, der passer sammen i stil og tema.

Ud over de forskellige julesymboler kommer vintermotiver også i betragtning til dekorationen: snedækkede bjerge, hytter, træer, små kirker og huse dækket af sne, snemænd, børn, der kælker, skøjter og står på ski.

Lav et koncept til vinduesdekoration til jul

Selvfølgelig behøver du ikke et koncept til et par smukke dekorative figurer i butiksvinduet. Men hvis du vil gå hele vejen med hensyn til juleudsmykning, bør du have en plan.

Planlægning af juledekorationer

Der er tre grundlæggende overvejelser, du skal gøre dig på forhånd: Hvem ønsker du at henvende dig til hvordan? Hvilke midler vil du bruge til dette? Hvor mange penge er der til rådighed til dette?

Det første spørgsmål, sammen med dit tilbud, bestemmer stilen. Med den anden overvejelse planlægger du reklamemedierne: kun klistermærker i butiksvinduet eller også udstillingsstande? Ingen af delene, men juleindpakningspapir og brandede giveaways? I sidste ende er det budgettet, der afgør, hvilke reklamematerialer der kommer på listen. Spørg tidligt om priserne, som ofte er billigere, end du tror.

Brug koordinerede reklameprodukter

Hvis du selv har designet dine reklamematerialer, bør du give dem alle den samme signatur. Find frem til de dominerende farver, stilarter og motiver. Hvis du f.eks. vælger sølv og turkis til butiksvinduet og fotos af juletræskugler, vil et stiliseret rensdyr i naturfarver se ud, som om det ikke hører hjemme i butikken.

Med en ensartet udsmykning styrer du derimod dine kunder præcis hen til de tilbud, du ønsker. Desuden ser et sammenhængende koncept langt mere attraktivt ud og gør det lettere for forbrugere, der er plaget af førjulsstress, at finde rundt.

Bestem matchende farver

Spørgsmålet om farver er allerede noget begrænset af fastlæggelsen af stilen. Nostalgiske og naturlige ting er mere tilbøjelige til at blive associeret med varme farver, moderne ting med køligere farver. Det betyder dog ikke, at du skal holde dig stædigt til dem. Måske vil du gerne bruge traditionelle motiver, men samtidig din virksomheds farver.

Heldigvis er der et par juleklassikere, som kan gengives i næsten alle farver: Juletræskugler, gaver, sløjfer, stearinlys, trædekorationer samt noget børnelegetøj som bolde og trommer. Omvendt kan moderne motiver også se meget sammenhængende ud i traditionelle julefarver.

Vælg motiver

Hvis budgettet ikke tillader mere, kan et enkelt motiv iscenesættes meget effektivt: som et dominerende klistermærke i butiksvinduet, som et display foran indgangen eller som et iøjnefaldende gulvklistermærke. Hvis der er andre reklamemedier til rådighed, kan dekorationen fortsættes indendørs. Hvis du også vil bruge juleudsmykningen i de følgende år, er det en god idé at gå efter tidløse motiver.

Der er flere kilder til passende motiver:

Online design editor med professionelle gratis fotos

Med “Design Online”-editoren fra Onlineprinters kan du slå to fluer med et smæk: For det første kan du nemt skabe individuelle designs direkte i din browser. For eksempel kan du lave trykklare kort, flyers, plakater og andre trykte materialer uden yderligere software eller ekspertise i grafisk design.

For det andet tilbyder mange af vores produkter i online designeditoren dig samtidig et stort udvalg af stockbilleder i høj kvalitet. Takket være samarbejdet med den kreative platform Shutterstock har Onlineprinters online designkunder gratis adgang til professionelle billeder.

Du får adgang til over 20 millioner forskellige motiver og 70 forskellige temasamlinger, som du nemt kan indsætte i vores praktiske layoutskabeloner. Der bør helt sikkert være mindst ét passende motiv til din juleudstilling.

Så nemt er det at “Designe online”:

1. Vælg produkt: Angiv format, papir og co.
2. Indstil skabelon: Klik på “Design online” under “Print data”.
3. Indsæt indhold: Indsæt logo, tekster og billeder
4. Send ordre: Bekræft endeligt design og ordre

Egent materiale

Du har måske fotos eller grafik, som med lidt redigering kan bruges til juledekorationer. Tænk også på individuelle elementer og mulige baggrundsdesigns.

Lad os skabe

Hvis du har meget specifikke ideer, kan du få dine egne eller eksterne grafiske designere til at skabe motiver efter disse specifikationer eller hyre en fotograf til professionelle billeder. Du bør dog planlægge i god tid. Især op til jul har grafiske designere meget travlt og tager ikke længere imod bestillinger med kort varsel.

Brug en billeddatabase

Fotos og grafik fra en billeddatabase som Shutterstock, Gettyimages, Fotolia og Bigstock er meget billigere.

For mange af vores produkter i “Design Online”-Editor drager du fordel af vores samarbejde med Shutterstock og kan bruge billederne fra deres database til dit design; uden ekstra omkostninger.

Jul
Med hensyn til julen er der også mange billeder tilgængelige fra gratis udbydere som Pixabay, Pexels og Unsplash. Men det er de gratis billeder, du ser meget – muligvis hos konkurrenterne.

Installation af juleudsmykning

Senest når alt reklamematerialet skal fastgøres og sættes op, bliver det tydeligt, om der er for lidt eller for meget. Hvis dekorationen ser for rodet ud, kan du bare udelade noget eller skifte nogle elementer ud igen og igen i løbet af førjulsperioden. Det giver også lidt variation. Hvis dekorationen er for sparsom, er det nemt at kompensere med et par matchende pyntegenstande.

Hvornår er det rigtige tidspunkt for juleudsmykning i butikkerne?

Det føles, som om juleudsmykningen starter tidligere og tidligere, og der er faktisk nogle overivrige mennesker, der starter særligt tidligt. Hvis du ikke vil være en af dem, så vær på den sikre side ved at starte i slutningen af november/begyndelsen af december. Det ideelle starttidspunkt: senest den første advent og tidligst efter Totensonntag. Denne mindedag falder altid på den sidste søndag før første advent.

Julepynt, men sikkert:

  • Julepynt uden for din butik svarer til udendørs reklame og kræver derfor en tilladelse. Den bedste måde at finde ud af, hvad der er tilladt, er at spørge din lokale myndighed.
  • Vær opmærksom på brandfare: Åben ild er forbudt. Hvis der brænder rigtige stearinlys, må det kun ske under direkte opsyn. Men andre lyskilder kan også forårsage brande på grund af stærk varmeudvikling. Brug derfor kun lyskæder og lignende efter producentens anvisninger, og placer dem ikke i nærheden af let antændeligt materiale.
  • Sikker fastgørelse: Tunge dekorative elementer skal fastgøres på en særlig måde. Det gælder især standere, der kan vælte, og alt, der hænger ned fra loftet.

Traditionelt er det slut med julepynten på Helligtrekongersdag den 6. januar. De, der har lyst, kan beholde deres dekorationer indtil udgangen af denne kalenderuge. Det, der er tilbage efter det, giver indtryk af skødesløshed.

Ideer og tendenser til juleudsmykning

Traditionel og alligevel original? Behøver man overhovedet at opfinde den dybe tallerken hvert år? Nej, det behøver du ikke. Men et par impulser kan heller ikke skade. Måske kan du finde et eller to forslag her:

Trend: Naturlighed

Som allerede nævnt er naturlige farver og materialer på mode. Hvor det er relevant, kan man bruge overvejende grønne, brune, røde og beige toner. Dekorationsgenstande som gran- og fyrrekogler kan indsamles helt tæt på naturen og gratis i skoven.

Mere end en trend: bæredygtighed

Mindre en trend end meget mere en retningslinje for handling og holdning: Næppe nogen virksomhed kan undslippe ideen om bæredygtighed længere. Selv de, der ikke bruger dekorationer i et naturligt look, kan bidrage til dette.

Tjek, om eksisterende dekorationer kan genbruges. Vær opmærksom på miljøvenlighed, når du foretager nye indkøb. Flyers og kort kan f.eks. trykkes på genbrugspapir. Klistermærker kan være lavet af miljøvenlige materialer eller være veganske. Du kan også finde forslag i vores shop under Eco & Natural Products.

Alt, hvad der er miljøskadeligt, vil sandsynligvis ikke falde i god jord. Når du handler, så undgå engangsartikler som lametta og julepynt af plastik.

Trim dit logo

Trim dit logo til jul

Det er ikke alle logoer, der egner sig til dette, og afhængigt af branchen kan det se malplaceret ud. Men hvor det passer ind, kan en virksomhedsmaskot bære en tyk norsk trøje, og 3D-bogstaverne kan forsynes med snehuer. Dette motiv kan så bruges til alt reklamemateriale – fra vinduesklistermærker til emballage og giveaways.

Diskret prismærkning i butiksvinduet

Product tag-DINAX-40Sobre prisskilte kan lægge en betydelig dæmper på julestemningen. Derfor giver det god mening at inkludere prisskilte i julepynten. Den pæneste (og mest praktiske) måde at gøre det på er med produktmærker i effektfarver, for eksempel.

De fås i forskellige formater, fra rektangulære til runde, med tryk på den ene eller begge sider. Du skal blot vælge dit primære julemotiv. På den måde bliver den festlige udsmykning en helhed.

Design vinduesglas som ramme

Sæt scenen for din udstilling ved at bruge vinduesglasset som ramme eller “emballage”. Sæt f.eks. en festlig gavesløjfe på glasset som et klistermærke til at pakke indholdet i vinduet ind med. Eller lav en rustik vinduesramme i træ med grangrene, som angiveligt giver et glimt ind i en stue.

Man kan forestille sig andre selvklæbende rammedesigns til butiksvinduet, som passer til de udstillede produkter: for eksempel et åbent bogomslag til en boghandel eller en juletromme til en musikbutik.

Fortæl en historie

Tilbyd dine kunder en lille billedhistorie: På udstillingsstativet foran butikken er der tegnet børn, der tumler rundt og måske har en sneboldkamp. Vinduesklistermærkerne viser de samme børn, der står forundrede foran udstillingen. Indenfor er der f.eks. igen displays, der viser børnene med lysende øjne. De kan så dukke op igen i kasseområdet med færdigindpakkede gaver eller indkøbsposer.

For kitschet? Hvad med noget lignende med en sjov julefigur? Den kan laves om til en sjov tegneserie på samme måde.

Lav din egen julefigur

Hvis julehandlen står for en stor del af den årlige omsætning, kan det betale sig at lave sin egen julefigur: I boghandlen for eksempel en bog med arme og ben og en rød spids hue, og i parfumeriet en juleforstøver med ansigt. Denne figur ville så også være den optimale helt til den nævnte tegneserie.

Lav gaver til dekoration

Geschenk_SchaufensterdekoDen, der alligevel har planer om at give små gaver til sine kunder, kan gøre dem til en del af juledekorationen. Smukt indpakket med firmaets eget julemotiv kan de udstilles i butiksvinduet eller hænges dekorativt op i butikken. Særligt kreative mennesker kan bruge gaveposer i forskellige farver og kombinere dem til et stort julemotiv.

Billedkilder: perfectlab, Nadia Shlemina, Trong Nguyen, Suvorova Alexandra, Pressmaster, Mallmo, Netrun78, Jovana Dzo, KislinkaArt via Shutterstock; Daria Shevtsova via pexels.com

Denne artikel blev offentliggjort første gang den 30. oktober 2023 og opdateret i november 2023.