Rund eller kantet? Europæiske restauratører er uenige om formen på ølbrikker

En analyse viser: Salg af individuelle ølbrikker stiger

Nogle lande i Europa er mere kendt som vinentusiaster, andre for at drikke øl. Men det er ikke kun drikkevanerne, der er forskellige, men også, hvad man stiller de forskellige drikke på: Onlinetrykkeriet Onlineprinters har analyseret flere tusind bestillinger af ølbrikker og fundet ud af, at der ikke kun findes forskelle i formen af ølbrikkerne, men også, at efterspørgslen udvikler sig afhængigt af branchen.
I 2018 bestilte kunderne af Onlineprinters-gruppen, som sælger trykprodukter på internettet, over ni millioner ølbrikker. Det svarer til en vækst på 23 procent i forhold til året før – selvom ølproduktionen i Europa ikke er steget de seneste otte år og ligger konstant ved ca. 40 milliarder liter pr. år.

Ølbrikker

Hvis man har sådanne ølbrikker, har man (næsten) ikke brug for mere dekoration

Salg delvist femdoblet

Ud over bureauer og trykkerier er de brancher, som har bestilt flest ølbrikker med individuelt tryk, „Kunst & kultur“ på tredjepladsen og detailhandlen på andenpladsen. Restauratører ligger med stor afstand på førstepladsen med 13,8 millioner bestilte ølbrikker. Efterspørgslen var her således ca. 20 procent større end året før. Ekstra spændende er, at efterspørgslen fra kunder, som kommer fra kategorien „Myndigheder og det offentlige“, er blevet fordoblet fra 2017 til 2018, i branchen „Uddannelse og videreuddannelse“ endda femdoblet.

Også de enkelte landes præferencer for ølbrikformer kom frem i lyset. Runde drikkevarebrikker anvendes primært på italienske vinbarer og pizzeriaer. Også i spanske tapasbarer finder man først og fremmest runde ølbrikker. Overvejende kantede ølbrikker ligger der derimod på bordene på østrigske kaffe- og værtshuse. Også i Tyskland er den kantede form populær. I Østeuropa er de runde igen: Tjekkisk øl serveres primært på runde ølbrikker.

Individuel i stedet for massevare

Onlinetrykudbyderen Onlineprinters har i de seneste år fremstillet over 40 millioner ølbrikker med individuelt tryk til kunder i hele Europa. Det vurderes, at der hvert år fremstilles flere milliarder drikkevarebrikker af karton og pap. De fleste af dem er massevare og viser blot bryggeriets logo frem for gæsterne. Derimod er ølbrikker, der bliver „trykt online“, individuelle ordrer, som kunderne har designet selv til deres egne formål. I alt solgte onlinetrykkeriet på den måde sidste år ca. 23 procent flere ølbrikker. Antallet af ordrer er således steget med 29 procent – dvs., at oplaget er faldet. Takket være moderne produktionsteknologi kan ølbrikker bestilles fra 100 stk. Analysen har vist, at det gennemsnitlige oplag var på 4.000 ølbrikker. Stadig flere arrangører, virksomheder og restauratører bruger små oplag af drikkevarebrikkerne til deres eget marketing, branding af events og til reklamekampagner. Efterspørgslen stiger fortsat.

Denne historie kan være på en ølbrik

I 1800-tallet blevet ølbrikker lavet af uld og kunne således vaskes. Hvis man ikke havde råd til et krus med låg, brugte man brikkerne også til at beskytte sin drikkevare mod insekter og blade i de udendørs krohaver. På den måde blev ølbrikken til et praktisk låg. Omkring 1880 blev ølbrikker for første gang fremstillet af pap og fik også påtrykt reklamer.

Pressekontakt:

Patrick Piecha
Leder Presse & PR

press@onlineprinters.com
Tlf.: +49 9161 6209807
Venligst log ind
Glemt adgangskode
Opret ny kundekonto
Indtast din e-mailadresse
Ny hos ONLINEPRINTERS? Registrer dig nu
Kontroller venligst din e-mailadresse
Efter bekræftelse vil vi sende dig en URL, som er gyldig i 1 time samt yderligere instruktioner til at nulstille din adgangskode.
Indtast din e-mailadresse
Gentag din adgangskode
Vi anvender de data, som du oplyser til os til oprettelsen af en kundekonto samt til at udføre din bestilling. Hvis du har købt et produkt, kan vi efterfølgende sende dig anbefalinger til lignende produkter via e-mail. Send os en kort besked eller vælg Annuller i e-mailen, hvis du ikke vil modtage disse anbefalinger. Yderligere informationer finder du under Databeskyttelse.
Har du allerede en kundekonto? Log ind