Rekord i jubilæumsåret: 3,2 milliarder trykprodukter produceret

Onlineprinters fejrer 15 års e-commerce

Onlineprinters-gruppen fejrer sin 15-års fødselsdag med en rekord: Virksomheden, som blev grundlagt på baggrund af et familieejet trykkeri, og som i dag er et af Europas førende onlinetrykkerier, fremstillede i det seneste regnskabsår flere end 3,2 milliarder individuelle trykprodukter og omsatte for over 200 millioner euro. Over million businesskunder har siden grundlæggelsen købt ind hos virksomheden. Fremtiden for virksomheden ligger inden for datastyret marketing og „one-stop-shopping“.

„I starten var vi et trykkeri, som drev e-commerce, i dag er vi en e-commerce-virksomhed, der trykker“, fortæller dr. Michael Fries, CEO hos Onlineprinters, om firmaets transformationsproces. „Onlineprinters var en af de første onlineshops for tryksager i Europa, og som den eneste af de store onlinetrykkerier er vi opstået på baggrund af et håndværksmæssigt orienteret trykfirma. I den forbindelse foretog vi et kraftigt paradigmeskift: fra nul til hundrede procent online.“

Onlinetrykkeriet Onlineprinters blev grundlagt for 15 år siden. Lanceringen af den tyske onlineshop gælder som startpunkt. I dag leverer virksomheden til over en million kunder i 30 lande i Europa.

15 år med Onlineprinters

Konsekvent internationalisering

I samme periode er onlinetrykkeriet vokset kontinuerligt og har drevet internationaliseringen frem med succes. Siden 2008 har virksomheden under mærket Onlineprinters solgt sine trykprodukter i 30 lande – andelen af omsætningen fra andre europæiske markeder er således vokset støt. I 2017 overtog onlinetrykudbyderen den markedsførende britiske virksomhed Solopress, i januar 2018 blev overtagelsen af det danske onlinetrykkeri LaserTryk gennemført, som er markedsførende i Skandinavien. „Takket være denne konsekvente internationaliseringsstrategi er Onlineprinters-gruppen i dag med i top 3 blandt onlinetrykkerier i Europa og er således godt forberedt til fremtiden,“ siger Christian Würst, CCO hos Onlineprinters-gruppen. „Vi er også meget populær som arbejdsgiver og har i dag ansat flere end 1.500 veduddannede medarbejdere i Tyskland, Storbritannien, Danmark og Polen. Og vi er fortsat på jagt efter nye talenter. Vi har i nogle år tilbudt onlinemarketing-traineeships, som er meget efterspurgte.“

Digital platform

„Vi har kunnet udnytte digitaliseringens disruptive kraft til vores fordel“, fremhæver Fries og Würst. „For vi har drevet struktur- og kulturskiftet i virksomheden aktivt frem og således sikret vores konkurrenceevne. Vi beskæftiger os løbende med innovationer, vi analyserer markeder, vores data og afprøver nye teknologier. På den måde kan vi nå målrettet ud til kunderne, f.eks. med optimerede marketingtiltag.“

En vigtig del af denne kontinuerlige forbedringsproces er vejen fra en produktcentreret til en forbrugerfokuseret forretningsmodel. „En webshop, som kun bruges som digital salgskanal til ens egne produkter, er ikke tidssvarende“, understreger dr. Michael Fries. „Netop inden for B2B skal kunderne få en ægte merværdi ud over selve købet af produktet“, tilføjer Fries. Udviklingen hos Onlineprinters går derfor lige nu fra shop til digital platform. Den samler marketing, salg og services og giver kunderne meget mere end blot muligheden for at købe et trykprodukt med et klik på musen. Takket være intelligent forbundne data får de passende forslag om andre produkter og services, som supplerer deres portefølje perfekt. „I forbindelse med tiltaget med one-stop-shopping implementerer vi stadig flere produkter i vores portefølje. På den måde bliver vi en totaludbyder inden for printreklamer“, siger CCO Christian Würst.